ALKMAAR - Waar regerend landskampioen FC Twente, Ajax en PSV voorafgaand aan dit seizoen werden genoemd als de absolute favorieten voor de titel in de Pure Energie Eredivisie Vrouwen daar is PEC Zwolle na zes wedstrijden de verrassende koploper. De ploeg van trainer/coach Joran Pot is komende vrijdag de volgende tegenstander van VV Alkmaar.

De Alkmaarders speelden inmiddels vijf wedstrijden waarbij er alleen op de tweede speeldag in eigen huis van ADO Den Haag werd gewonnen (1-0). Het team van trainer Mark de Vries ging onderuit in de uitwedstrijden bij FC Twente, SC Heerenveen en afgelopen week bij Ajax, en verloor thuis met nipt verschil van Feyenoord. Toch ziet De Vries wel degelijk progressie in zijn zeer jonge selectie. "Die meiden doen er alles aan en op de training zie ik steeds vaker dingen terug die ik graag wil zien. Nu is het aan die meiden om dat naar de wedstrijden te vertalen. Tegen het in vorm zijnde PEC Zwolle zal dat best lastig worden, maar we gaan in ieder geval de strijd ten volle aan."

De tegenstander van vrijdag zit al enige weken op een roze wolk, maar heeft in de afgelopen week ook laten zien over gewoon een ijzersterke ploeg te beschikken. En net als bij VV Alkmaar gebeurt dat niet zozeer met "gehaalde" speelster, doch veelal met talenten uit de eigen regio. Nadat men op de eerste speeldag verloor van PSV ging het lopen bij de ploeg van trainer Joran Pot en volgden er vier overwinningen en een gelijkspel. Met name de 1-4 zege bij FC Twente oogstte bewondering, maar ook ADO Den Haag, Excelsior en Feyenoord werden aan de zegekar gebonden. Het scorend vermogen binnen de ploeg blijkt groot want de ploeg heeft liefst vijf speelsters die al twee keer scoorden dit seizoen, Jill Diekman, Marit Aué , Evi Maatman, Maruschka van Olst en Moïsa van Koot en heeft in Moon Pondes een zeer betrouwbare keepster.

De wedstrijd VV Alkmaar - PEC Zwolle begint vrijdagavond om 19.30 uur op het Sportcomplex Robonsbosweg in Alkmaar.
Denk aan de corona-check bij de ingang.

STAND PURE ENERGIE EREDIVISIE VROUWEN

1. PEC Zwolle 6-13 (13-6)
2. PSV 5-10 (12-6)
3. Ajax 6-10 (15-7)