Hallo Steven, jij bent de fysiotherapeut van VV Alkmaar. We stellen je graag voor aan onze nieuwsbrieflezers

Hoe lang ben je al fysiotherapeut en wat is je achtergrond?
Ik ben sinds 1998 fysiotherapeut en in 2004 heb ik mijn manuele therapie diploma gehaald.
Vanaf dat ik begonnen ben met werken als fysiotherapeut heb ik veel met sporters gewerkt. Dit is een groep die mij energie geeft en mijn werk leuk maakt.
Omdat ik zelf ook altijd gevoetbald voel ik me daar extra bij betrokken.

Hoe ben je bij VV Alkmaar terecht gekomen?
Ik ken Corina Dekker al heel lang. Omdat de vorige fysiotherapeut ging stoppen heeft ze mij gevraagd of ik bij vv Alkmaar aan de slag wilde.

Afgelopen week heb je een thema-avond gehouden mbt herstel en preventie, voor diegenen die er niet bij waren: Wat zijn de meest voorkomende blessures waar je mee te maken krijgt hier bij VV Alkmaar? En welke vorm van behandeling hoort daarbij?
In het voetbal in het algemeen en dus ook bij vv alkmaar kom je twee groepen blessures tegen. Ten eerste de verzwikkingen van enkel en knie. Hierbij is het van belang dat de mobiliteit en stabiliteit van de enkel of knie weer herstelt. Dus veel kracht en stabiliteitsoefeningen.
De tweede zijn de spierblessures. Hierbij is het van belang dat de spier geleidelijk aan weer sterker gemaakt wordt
Het doseren van de belasting is in het voorkomen van blessures een belangrijke factor. Ik heb dan ook regelmatig overleg met de trainersstaf over of we de belasting aan moeten passen.
Daarnaast is het goed herstellen van de trainingen erg belangrijk in het voorkomen van blessures. Daarin zijn slaap en voeding ontzettend belangrijk.

Je past ook dry needling toe, wat houdt dat precies in?
Dry-needling is inderdaad één van de technieken die ik toepas, maar altijd in combinatie met andere therapievormen.
Simpel gezegd probeer je bij dry-needling de knopen die in een spier zitten weg te prikken. Hierdoor wordt de spier soepeler en kan hij meer kracht leveren.

Wat kunnen de meiden nog beter doen om blessures te voorkomen?
Zoals al eerder genoemd zijn slaap en voeding erg belangrijk. De kans dat je een blessure krijgt als je minder dan 8 uur slaapt is aanzienlijk groter.
Voeding is belangrijk om de hoeveelheid energie die je verbruikt hebt met trainen aan te vullen en tevens stoffen binnen te krijgen die je lichaam nodig heeft.
Stress is een factor die nog erg onderschat wordt. Stress heeft direct invloed op je ademhaling en spierspanning. Natuurlijk is wedstrijdspanning goed.
Maar als er te veel spanning in de school, werk of thuissituatie is dan is dit niet goed. Zorg dat je een team van mensen om je heen hebt waar je heen kunt gaan met vragen over één van deze dingen.

Hebben meiden andere blessures dan jongens in het voetbal?
Het soort blessures is niet anders. Wat je in het vrouwenvoetbal ziet is dat er meer kruisbandblessures zijn.

Heb je ook tips voor de trainers m.b.t. warming up, trainingsvormen, etc?
Zorg voor een goede opbouw in je warming up en kijk vooral goed naar hoe belastbaar de speelsters zijn. Vraag speelsters hoe zwaar ze de training vonden en weet wat ze nog meer doen naast het voetbal.

En adviezen voor de ouders?
Leg de speelsters niet te veel druk op. Dan doen ze zelf wel. Daarnaast is het super belangrijk dat voetbal leuk blijft anders houd je het niet vol en is de kans op stoppen heel groot.

Wat vond je van de avond?
Ik vond het leuk om mijn kennis te kunnen delen.

Dank je wel Steven en succes met het “op de been houden” van onze meiden!