ALKMAAR - Sanne Koopman (19) zal komend seizoen uit gaan komen voor Feyenoord Vrouwen. De topscorer van VV Alkmaar van dit seizoen ziet de overgang naar Rotterdam als een logisch vervolg van haar loopbaan.

Dit seizoen werd Koopman officieus uitgeroepen tot "Miss VV Alkmaar". Met 78 officiële wedstrijden achter haar naam is ze recordhoudster over de vijf jaar die VV Alkmaar nu op het hoogste niveau acteert. Tevens staat zij met 23 doelpunten op de eeuwige topscorerslijst gedeeld tweede. samen met Simone Kets. Allen Katja Snoeijs wist met 25 doelpunten meer te scoren voor de Alkmaarse eredivisionist.

Sanne Koopman speelde vijf jaar voor de Alkmaarders. De Egmondse kwam via haar eerste club Egmondia bij Telstar terecht en in 2017 bij VV Alkmaar. Een seizoen later, in de openingswedstrijd tegen Achilles '29, mocht ze haar officiële debuut maken in de Eredivisie Vrouwen. Ondanks alle mooie statistieken hierboven wacht er komend seizoen dus een nieuw avontuur in Rotterdam.

Is Feyenoord een logisch vervolg van je carrière?

"Eigenlijk wel, al moet ik eerlijk zeggen dat ik er aan het begin van het seizoen nog niet mee bezig was om een volgende stap te maken. Toen wij als team voetballend begonnen te groeien en ik mijzelf verder ontwikkelde en doelpunten ging maken ging ik er wel over nadenken. En dat werd sterker toen er ook belangstelling kwam van andere clubs".

Waarin maakte Feyenoord het verschil ten opzichte van die andere clubs?

"Zij spraken direct vertrouwen in mij uit. De professionele aanpak sprak mij zeer aan en door de gesprekken voelde ik mij direct thuis en heb ik alles als zeer positief ervaren. Daarnaast is Feyenoord natuurlijk een grote naam en ik kijk er dan ook naar uit om het avontuur aan te gaan".

Ga je ook in Rotterdam wonen?

"Ja, voor het eerst op mezelf. Zal wel even wennen zijn, maar daar heb ik wel vertrouwen in. Daarnaast ga ik in Rotterdam ook de opleiding Biologisch en Medisch Laboratoriumonderzoek volgen. Het zal vooral voor m'n ouders wennen zijn. M'n broer gaat binnenkort ook het huis uit dus dan wordt het wel erg stil thuis, maar het is nou ook weer niet zo dat ik aan de andere kant van het land zit".

Hoe kijk je terug op je jaren in Alkmaar?

"Alleen maar positief. Ik heb mijzelf zowel als voetbalster als mens enorm ontwikkeld in die vijf jaar en heb genoten van alle mooie momenten. Begonnen als jeugdspeelster en vervolgens in de Eredivisie gekomen, maar ook geholpen met de zondagschool en het trainen en begeleiden van de talententeams. Ik zal VV Alkmaar altijd dankbaar blijven voor die jaren".

Wat zal je het meest missen bij VV Alkmaar?

"Vooral het familiaire gevoel. Ik heb vanaf dat ik hier binnen kwam altijd het idee gehad in een grote familie terecht gekomen te zijn. Iedereen kent elkaar en weet wat men van elkaar kan verwachten. Maar ook kleine dingetjes zal ik missen zoals het wandelen met Tommy, de hond van onze manager Patrick, of het contact met het G-team".

Zien we je ooit terug bij VV Alkmaar?

"Wat de toekomst brengt weet je nooit. Ik ga mij uiteraard volledig focussen op Feyenoord, maar ik zal gerust nog wel eens een keertje komen kijken. Wat er daarna volgt is toekomstmuziek. De aanstaande samenwerking met AZ zie ik als zeer positief voor VV Alkmaar dus wie weet wat er in de toekomst gebeurt. Wellicht kom ik ooit terug als als speelster of jeugdtrainer, maar daar valt nu nog niets zinnigs over te zeggen. Ik hoop in ieder geval nog een flink aantal jaren zelf te kunnen voetballen en belangrijk te zijn voor Feyenoord".

En wat zijn dan je ambities op voetbalgebied?

"Zoals ik al zei wil ik de focus vooral op Feyenoord leggen, maar ik heb er nooit een geheim van gemaakt ooit nog in de Engelse Premier League uit te komen. Ook Oranje heb ik nog niet uit mijn hoofd gezet. Ik heb in het verleden al wat jeugdinterlands gespeeld en dat maakte mij altijd heel trots. Oranje onder 20 speelt in augustus het WK in Costa Rica. Het lijkt mij heel gaaf om straks bij de definitieve selectie te zitten".

Wil je verder nog iets kwijt?

"Dat ik zoals gezegd VV Alkmaar altijd enorm dankbaar zal blijven voor de ontwikkeling en het plezier die ik hier door heb mogen maken en dat ik uitkijk naar de nieuwe avonturen die staan te wachten".

Bron: Alkmaars Dagblad

Foto's: Mike Schoonenberg Photography